Okurlardan bir süredir gelen şikayetlerden; bankacılık işlemlerinin dilinden olsa gerek, bildik sanılan birçok bilinmeyenle karşılaştıkları görülüyor.
Bankaların kredi kartları üzerinden açmış oldukları kampanyalarında
özellikle “o anlaşılmaz dilin” çok sık görüldüğü belirtiliyor. O
anlaşılmaz dil, kampanyanın detaylarında “üye işyeri” ya da “bankanın
pos makinesinden geçirilen işlemler” ifadelerinin yanı sıra “kampanyaya
sadece ilgili üye işyeri üzerinden yapılan harcamalar dahildir”
şeklindeki koşullar da görülüyor.
Vatandaşın ‘üye işyeri’ ifadesindeki şartı,
banka ile işyeri arasındaki anlaşma ve “bankanın pos cihazını
kullandırdığı işyeri” olduğunu sandığını belirtelim.
Peki vatandaş, kredi kartını kullandığı bankanın hangi
işletme ile anlaşmasının olup olmadığını sadece pos cihazına
bakarak mı bilecek? Yine sadece pos cihazının olması banka ile işyeri arasında
anlaşmanın olduğu gösterir mi?”
Aslında banka o ifadesi ile “kendisi ile anlaşması
olan işyerlerini” kastetmediğini belirtelim. Bu da ancak bankanın
müşteri hizmetleri arandığında ortaya çıkıyor.
Bir okurumuzun yaşadığı durumu burada paylaşalım.
Akaryakıt alışverişi yapan okurumuz, kredi kartı ile
getirilen indirim kampanyasından yararlanmak istiyor. Akaryakıt istasyonunda bankanın
pos cihazının olup olmadığını soruyor. İstasyon sahibi de pos cihazının
olduğunu söyleyince, okurumuz aracına yakıt alıyor. Ancak kampanya gereği
uygulanması gereken indirimin yansımadığını fark ediyor. Okurumuz durumu akaryakıt
istasyonuna ait müşteri hizmetlerine sorduğunda; o istasyonun bağlı olduğu
akaryakıt dağıtım şirketi ile banka arasında anlaşma olduğunu ancak istasyonun
bankanın indirim promosyonuna katılmadığını öğreniyor. Akaryakıt istasyonunda
banka pos cihazı var ancak dağıtım şirketi ile bayisi arasında indirim
anlaşması olmadığı için kampanyadan yararlandırılmıyor.
Vatandaş, akaryakıt dağıtım şirketi ile bayisi arasında
indirim promosyonu anlaşmasının olmadığını nereden bilecek?
Buna benzer bir başka konuyu da hatırlatalım.
Kredi kartını kullandığınız bankanın kampanya koşullarında
yer alan “üye işyeri” ifadesi de yanıltıcı olabiliyor. “Üye
işyeri” kelimesi de illaki; banka ile o işyeri arasında bir anlaşma şartını
içermeyebiliyor. “Üye işyeri” ifadesi ile o işyerinde bankanın
pos cihazının olacağı anlamı da olmayabiliyor.
Yine bunu da vatandaş, ancak bankasının müşteri hizmetlerini
aradığında öğreniyor.
Buna benzer bir durumu okurumuzun başında geçen şu olayla açalım:
“Geçtiğimiz günlerde kredi kartını kullandığım bir kamu
bankası üzerinden çocuğumun okul ödemesini yaptım. Ancak bankanın okul
ödemesinde taksitlendirme kampanyası olmasına karşın yararlanamadım. Banka
müşteri hizmetlerini aradığımda, söz konusu okulun sadece “eğitim”
alanında faaliyet göstermediği, ticari unvanında aynı zamanda inşaat, taahhüt,
ithalat, gibi diğer ticari faaliyetleri de kapsamasından dolayı,
yararlanamadığımızı söylediler. Peki veli olarak çocuğumuzu gönderdiğimiz özel
okulun aynı zamanda maliyetten kaçmak için ticaret sicil gazetesinde tek
seferde yayımlamak amacıyla şirketinin faaliyet alanını çeşitlendirdiğini
nereden bileceğim. Ben sadece eğitim kurumu olduğunu düşünerek veriyorum
çocuğumu o okula…”
Doğrusu burada bir yanıltma var ama bankadan mı kaynaklı? Onun
sorgulanması lazım!
Bir okurumuz da aracının bakım onarımında kredi kartını
kullandığı banka tarafından otomotiv bakım onarımına 3 taksit kampanyasının
yer aldığını ve orada da “üye işyeri” ifadesini görüyor. önce otomotiv
şirketini arıyor ve banka ile anlaşması olup olmadığını soruyor. Otomotiv
şirketi o banka ile anlaşmalarının da; pos cihazının da olmadığını söylüyor.
Okurumuz da buradaki “üye işyeri” kavramındaki otomotiv
şirketi nereden ve nasıl bulunur ki şeklinde bankacılık sistemindeki
anlamsızlığı bize iletti.
Bankanın kampanyasını inceledik ve müşteri hizmetlerine
okurumuzun haklı sorusunu sorduk?
Müşteri hizmetleri o kampanyadaki “üye işyeri”
ifadesinin “sektör” anlamında olduğunu belirtti. Yani otomotiv
sektöründe faaliyet göstermiş olması halinde banka ile şirket arasında pos
cihazı şartı bile olmaksızın ödemesinin başka bir banka pos cihazından alınmasında
bile bankanın kampanyasından yararlanma hakkınız olduğunu belirttiler.
Kelime oyunu ile bildiğimizi sandığımız bilmediğimiz bir
sürü durumla karşılaşıyoruz. Bunun sorumlusu, banka mı işyeri mi, vatandaşın
anlaması için bunu birilerinin izah etmesi lazım.
Bir bankacı dostumuz, “Aslında bankaların kredi kartını kullandırmaktan imtina ettiğini söylersek daha doğru olacak. Hem müşterisine banka kartını kullandırmak istiyor, hem de kısıtlı olarak müşteri bazında kullandırmak istiyor. Yani sektör aslında kelime oyunları ile top çeviriyor” yorumu yaptı.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
cemilcahitsaracoglu.blogspot.com