Yazı dizimizin son bölümüne geldik…Eski Avrupa Merkez Bankası Başkanı ve eski İtalya Başbakanı Mario Draghi “AB Rekabetçiliğinin Geleceği” raporundaki önerilerin hızla uygulanmasını sağlamak amacıyla geçtiğimiz hafta Avrupa Parlamentosu Genel Kurulu’nda milletvekilleriyle paylaştı.
Draghi; AB’nin önündeki en öncelikli üç konunun ABD ve Çin ile AB arasındaki inovasyon farkının kapatılması, karbonsuzlaştırma hedefinin AB’nin rekabet gücü artışıyla ilişkilendirilmesini sağlayacak planın geliştirilmesi, Avrupa'nın güvenliği artırılarak AB dışındaki ekonomik güçlere olan bağımlılığın azaltılması olduğuna vurgu yapmıştı.
AB’nin yeniden ‘kendini var etme’ arayışına ilişkin önerilerle
ilgili son bölümü anlatarak bitirelim…
V. Yönetişimin
Güçlendirilmesi
i. “Rekabetçilik Koordinasyon Çerçevesi”
oluşturulmalı ve her stratejik öncelik için “Rekabetçilik Eylem Planları”
geliştirilmeli ve önümüzdeki Çok Yıllı AB Mali Çerçevesi'nde bu alanlar için
yeterli bütçelendirme ve mali teşvik öngörülmelidir.
ii. “Rekabetçilik Eylem Planları” için
öncelikli alanlar: İnovasyon, enerji, eğitim ve beceriler, dijital eylem,
savunma.
iii. AB ülkelerindeki ulusal parlamentoların rolü, yetkisi
AB düzeyine devredilen alanlar hakkında inceleme yapılabilmesini sağlayacak
şekilde güçlendirilmelidir. Ayrıca bu konuda ulusal kapasite
güçlendirilmelidir.
iv. AB Konseyi oylamalarında nitelikli çoğunluk oylaması
yapılan alanlar genişletilmelidir.
v. AB düzeyinde eyleme geçilmesi engellenirse, entegrasyona
yönelik farklılaştırılmış bir yaklaşım izlenmelidir (geliştirilmiş işbirliği,
hükümetler arası işbirliği, amaçları kesişen AB ülkelerinin birlikte eyleme
geçmesi, vb).
vi. AB Antlaşması’nın 122. Maddesi uyarınca kriz
zamanlarında AB'nin hızlı şekilde harekete geçmesini sağlayacak Kurumlar Arası
Sözleşme uygulamaya konulmalıdır.
vii. AB Komisyonu’nun 5 yıllık görev dönemlerinin
başlangıcında mevcut düzenlemeleri stres testine tabi tutmak ve özellikle
uluslararası rekabete maruz kalan sektörlere yönelik yasaların güncel duruma
uygunluğunu değerlendirmek için inceleme gerçekleştirilmelidir. Sektörel ve
özel kuralların otomatik olarak geçerli olmaya devam etmesini sağlayacak “lex
specialis” ilkesi uygulanmalıdır.
viii. Sadeleştirmeden Sorumlu AB Komisyonu Başkan Yardımcısı
görevlendirilerek, AB müktesebatının karmaşık yapısı sadeleştirilmelidir.
ix. Yasal düzenleme süreçleri kapsamında AB Komisyonu
tarafından gerçekleştirilen etki değerlendirmelerinde KOBİ'ler ve küçük-orta
şirketlere odaklanılarak, yeni mevzuatların maliyeti ölçümlenmelidir.
x. Tek Pazar Uygulama Görev Gücü'nün (Single Market
Enforcement Taskforce) rolü artırılarak, Tek Pazar mevzuatının uygulanması
güçlendirilmelidir.
xi. KOBİ'ler ve küçük orta ölçekli şirketlerin sorumlu
olduğu raporlamaların yüzde 25 azaltılması hedefi tam olarak uygulanmalı ve KOBİ'ler
için bu oran yüzde 50'ye kadar çıkarılmalı, KOBİ'ler ve küçük orta ölçekli
şirketlerin sorumluluklarını kolaylaştırıcı özel önlemler getirilmelidir.
VI. Donanımlı ve
Yetkin İşgücü Açığının Kapatılması
i. Şirketlerinin teknoloji geçişiyle birlikte tüm
çalışanların işleriyle ya da yeni alanlarla ilgili eğitim alma hakkına sahip
olması sağlanmalıdır.
ii. AB uyumlaşma politikaları farklı şehir ve bölgelerin
çekiciliğini artırabilecek eğitim, ulaşım, barınma, dijital bağlantı ve
planlama gibi alanlara odaklanmalıdır.
iii. Eğitimin tüm aşamalarına odaklanılarak beceri açığının
kapatılmasına yönelik Avrupa stratejisi oluşturulmalıdır.
iv. AB ve üye ülkeler halihazırda hangi alanlarda
yetkinliklere ihtiyaç olduğunu belirlemeli, bunları gidermeye yönelik eyleme
geçmek amacıyla verilerden yaralanmalıdır.
v. Eğitim ve öğretim sistemlerinin, verilerin incelenmesi
sonucunda belirlenecek beceri eksikliklerinin giderilmesine hızla yanıt verir
hale getirilmesi sağlanmalıdır. Eğitim müfredatının buna göre güncellenmesi, bu
sürece işverenlerin ve diğer paydaşların dahil edilmesi gerekmektedir.
vi. Eğitim programları yoluyla edinilen becerilerin ortak
kıstaslarla sertifikalandırılması sayesinde kişilerin istihdama erişim
potansiyeli artırılmalıdır.
vii. AB'nin eğitim ve becerilere yönelik programları yeniden
tasarlanmalı ve tahsis edilen mali kaynağın çok daha büyük etki yaratabilmesine
olanak sağlanmalıdır.
viii. Teknoloji alanında yetkinliklere sahip kişileri AB’ye
çekmek amacıyla AB Komisyonu ve üye ülkeler tarafından ortak finanse edilecek
yeni bir “Teknoloji Becerileri Edinme Programı” başlatılmalıdır (öğrenciler
için AB düzeyinde geçerli vize, özellikle STEM (science, technology, engineering,
mathematics) alanlarında akademik burslar, öğrenciler için stajlar,
vb.).
VII. Rekabet
Politikasının Yenilenmesi
i. Özellikle inovasyon potansiyelinin halihazırda mevcut
pazar payından daha büyük olduğu sektörler göz önünde bulundurularak, AB
Komisyonu Rekabet Genel Müdürlüğü’nün aldığı kararlarda “inovasyon ve gelecekteki rekabetçilik”
kavramlarının önem kazanması sağlanmalıdır.
ii. Rekabet kurallarının uygulanmasında geleceğe bakış odağı
öne çıkmalıdır.
iii. Birleşmenin teknolojik ilerleme getireceğinin şirketler
tarafından ispat edilmesi halinde inovasyon potansiyelini geliştirecek şirket
birleşmelerine izin verilmelidir. Mevcut Şirket Birleşmeleri Yönetmeliği’nin bu
amaca uygun hale getirilmesi için uygulama kılavuzlarında değişiklik ve
yönergelerde güncelleme yapılmalıdır.
iv. Şirketlerin uzun vadeli rekabete zarar vermeden ölçek
büyütmek üzere kaynaklarını birleştirmesine izin verilmeli ve sonradan denetim
yapılmasına olanak sağlayan yapı oluşturulmalıdır.
v. Ar-Ge yatırımı, sürdürülebilirlik geçişleri, çözümlerin
standardizasyonu ve eşgüdümünü gerektiren girişimler göz önüne alınarak,
rakipler arası koordinasyonu düzenleyen kurallar kolaylaştırılmalıdır. Bu
yaklaşım, sanayinin kritik hammadde tedariki ve savunma gibi gerekli durumlarda
şirketlerin güçlerini birleştirmelerine olanak tanımalıdır.
vi. Özellikle enerji ve savunma gibi stratejik sektörlerle
ilgili rekabet kurallarının uygunluğuyla ilgili değerlendirmelerde, güvenlik ve
dayanıklılık kriterleri geliştirilmelidir. Bu değerlendirmeler rekabet
makamının kendisi tarafından değil, yeni kurulacak uzman kuruluş tarafından
yapılmalıdır.
vii. Devlet yardımları kuralları AB ülkeleri arasında
sübvansiyon yarışı olmasına yol açmadan stratejik sektörleri desteklemek
amacıyla yeniden düzenlenmelidir. AB düzeyinde eşgüdüm güçlendirilmelidir.
viii. Teknoloji ve kritik sanayiler alanlarında Avrupa
pazarını dış etkilerden korumayı amaçlayan Dijital Pazarlar Yasası ve Yabancı
Sübvansiyonlar Yönetmeliği güçlendirilmelidir.
ix. Rekabetle ilgili önemli endişelerin olduğu durumlarda
değerlendirmelerin odak noktası “önceden düzenleme” (ex-ante) yapılması
yönteminden “gerçekleşme sonrasında düzenleme” (ex-post) yapılmasına
kaydırılması sağlanmalıdır.
x. Yapısal pazar sorunlarını ele almak ve karar alma süreçlerini hızlandırırken eşzamanlı olarak kararların öngörülebilirliğini artırmak amacıyla yeni bir "Rekabet Aracı" sunulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
cemilcahitsaracoglu.blogspot.com