27 ülkeden kurulan AB oluşum sürecinden bu yana ciddi krizler yaşamasına karşın bu sıkıntıları hiçbir zaman ‘dış güçlere’ bağlamayan bir anlayışla mücadelesini sürdürüyor.
Benzer ekonomik ve siyasi krizler yaşayan bizdeki siyasi iradeler, AB'nin varlığını sürdürmek için projeksiyonlar geliştirme yerine, işi hemen ‘dış güçlere’ bağlıyor ve ülkeyi olduğu yerde patinaj yaptırıyor.
Nitekim, Brexit, göçmenler gibi bir süredir başı ağrıyan AB, ekonomik ve siyasi krizden yeniden bir çıkış yolu arayışında. Bu kez eski AB Merkez Bankası (ECB) Başkanı ve bir dönem İtalya Başbakanı Mario Draghi “AB Rekabetçiliğinin Geleceği” konulu bir rapor hazırladı.
Söz konusu raporda AB’nin gelecek görünümü konusunda ciddi önerilerin yer alıyor.
I. AB’nin Rakipleriyle Arasındaki İnovasyon Farkını
Kapatması İçin Temel Öneriler
i. Yıkıcı inovasyonlar, start-up’lar ve ölçek büyüten
işletmeler için uygun ortam sağlanmalıdır.
ii. Stratejik kararlar almak için gerekli ölçek ve çeşitli
uzmanlık setine sahip olması için Avrupa İnovasyon Konseyi’nde reform yapılmalı
ve ABD Savunma İleri Araştırma Projeleri Ajansı (DARPA) benzeri kurumlar
kurulmalıdır.
iii. Yatırımcılar için teşvikler genişletilmeli ve örneğin
sermaye kazançlarının vergilendirilmesinin ertelenmesi ve Solvency II'nin
gözden geçirilmesi gibi çözümler değerlendirilmelidir.
iv. Avrupa Yatırım Fonu bütçesi artırılmalı, Avrupa
İnovasyon Konseyi ve Avrupa Yatırım Fonu faaliyetlerinin eşgüdümü sağlanarak,
kamu-özel fonları harekete geçirilmeli, Avrupa Yatırım Bankası’nın yetki alanı
genişletilmeli ve halka arzlara ilişkin düzenlemeler sadeleştirilmelidir.
v. Ufuk Avrupa bütçesi iki katına çıkarılmalıdır.
vi. Dünya lideri araştırma ve teknoloji altyapıları
oluşturmak amacıyla AB ve ulusal düzeyde kamu ve özel sektör ortaklığındaki
yatırımlar artırılmalıdır. AB GSYH’sının %3’ünün Ar-Ge harcamalarına ayrılması
hedefine uyulmalıdır.
vii. Tek Patent Sistemi’ne tüm AB ülkeleri uymalı, 28. Rejim
olarak adlandırılan inovasyon şirketlerine AB statüsü tanınmalı, AB geneli ve
üye ülkelerde kamu alımları kuralları inovasyon şirketleri yararına gözden
geçirilmelidir.
viii. İşgücüne yönelik vergilerde düşük ve orta gelirli
çalışanlar için eşgüdümlü yaklaşım izlenerek vergi indirimine gidilmeli ve
ayrıca, çalışanların şirketler arası hareketliliğini sınırlayan rekabet
politikası önlemleri (rekabeti sınırlandırma, rekabet yasağı anlaşmaları, vb.)
gözden geçirilmelidir.
II. Karbonsuzlaşma Çabalarının Rekabetçiliği Güçlendirmesi
İçin Temel Öneriler
i. Likit doğal gaz (LNG) tedariki AB düzeyinde yapılmalıdır.
ii. Enerji tedarikinde Avrupa'nın spot piyasa
dalgalanmalarına maruz kalma riski sınırlandırılmalı, spot ve türev piyasaları
için ortak ticaret kuralları benimsenmeli, spekülatif davranış olasılığı
sınırlandırılmalıdır.
iii. Enerji tedariki sözleşmeleri ve fark sözleşmeleri
uygulamaları tüm yenilenebilir enerji ve nükleer enerji varlıklarına
yaygınlaştırılmalıdır.
iv. Enerji sisteminde verimli dengeyi sağlamak için marjinal
fiyatlandırma sistemi kullanılmalıdır.
v. AB genelinde uyumlaşmış azami ek ücret düzeyi
benimsenmeli ve enerji vergisi azaltılmalıdır.
vi. İzin süreçleri kısaltılmalı ve dijitalleştirilmeli, izin
süreçlerini yöneten işgücü kaynağı artırılmalı, çevre etki değerlendirme
süreleri kısaltılmalıdır.
vii. İzin süreçlerinin hızlandırılmasına katkı için Avrupa
düzeyinde daimi bir eşgüdüm kurumu olmalı, Avrupa’yı Bağlantılandırma Aracı
(Connecting Europe Facility) gibi AB mali araçları desteğiyle bağlantı hatları
başta olmak üzere iletim ağlarına odaklanılmalıdır.
viii. Karbon azaltımı zor sanayilere ETS gelirlerinin büyük
bir kısmı tahsis edilmeli, Avrupa Hidrojen Bankası tarafından karbon fark
sözleşmeleri veya rekabetçi açık artırmalar kaynaklı finansman sağlanmalı,
uygulama etkisiz olursa ücretsiz ETS ödeneklerinin aşamalı olarak
kaldırılmasının ertelenmesi değerlendirilmelidir.
ix. AB'nin avantajı olan ve büyüme potansiyeli bulunan
teknolojilere odaklanılarak, temiz teknoloji üretimi için AB fonları sayıca
azaltılıp, başvuru ve devamındaki süreçler sadeleştirilmelidir (fonlar daha
odaklı olmalıdır).
x. Belirli ürün ve bileşenlerin yerel üretimi için kamu
alımları ve fark sözleşmesi ihalelerinde asgari kota uygulanmalıdır.
xi. Üçüncü ülkelerle “offtake” anlaşmaları yoluyla sanayi
ortaklıkları kurulmalıdır.
xii. Üçüncü ülkeler kaynaklı devlet destekli rekabet ile
karşı karşıya kalınması halinde ticaret önlemleri uygulanmalıdır.
xiii. Ulaştırma ve otomotiv sektörü için hedefli planlar
yürürlüğe konulmalıdır.
Perşembe “Dış Bağlılıkların Yönetilmesi ve Güvenlik” başlığı ile devam edeceğiz…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
cemilcahitsaracoglu.blogspot.com